HACZEDİLEN TAŞINMAZ MALLARIN SATILMASI
GENEL
Haczedilen
taşınmazlar taşınırlardan farklı olarak sadece açık arttırma yolu ile
satılabilirler. Taşınmazların taşınırlarda olduğu gibi pazarlık yolu ile
satılabilmesi iki durumda mümkündür. Bunlardan ilki iflas durumunda
alacaklıların bu yönde karar vermeleri; ikincisi ise malvarlığının terki
suretiyle konkordatoda yine alacaklıların taşınmazın pazarlık yoluyla satılması
yönünde karar vermeleridir.
Hacizli
taşınmazın satışını, taşınmazın buluduğu yer icra dairesi yapar. Haczedilen
taşınmaz, takibin yürütüldüğü icra dairesinin yetki çevresi dışında ise satış
taşınmazın bulunduğu yer icra dairesince istinabe hükümlerine göre yapılır.
Alacaklı
hacizli taşınmazın satışını taşınmaz haczedildikten sonra bir yıl içinde
isteyebilir. Alacaklı bu isteği takibi yürüttüğü icra dairesine satış talebi
vererek gerçekleştirir.
Alacaklının
yaptığı satış tabelinden sonra icra dairesi üç ay içinde hacizli taşınazı açık
arttırma ile satmalıdır. Ancak bu üç aylık süreden sonra yapılan satışlar da geçerlidir.
Sürenin amacı sadece icra müdürünü harekete geçirmektir.
TTK m. 1383’e
göre sicile kayıtlı olan Türk ve yabancı bayraklı gemiler için İcra İflas
Kanunun taşınmazların satışına ilişikin hükümleri; sicile kayıtlı olmayan Türk
ve yabancı gemiler için ise aynı kanunun taşınırların satışına ilişkin
hükümleri uygulanır.
AÇIK
ARTTIRMAYA HAZIRLIK
Açık attırmadan
evvel şu hazırlık işlemleri yapılır: Arttırmanın ilanı, şartnamenin
düzenlenmesi ve mükellefiyetler listesinin belirlenmesi
ARTTIRMANIN İLANI
Satış talebini
alan icra dairesi bir taraftan attırmanın şartlarını tespit ederken diğer
taraftan arttırmayı ilan eder. İlan birinci arttırma tarihinden en az 1 ay
önce yapılır. Arttırma ilanında şu bilgiler yer alır: Birinci ve ikinci
arttırmanın yapılacağı yer,gün ve saat; satılacak şeyin cinsi, mahiyeti, önemli
vasıfları, tahmin edilen kıymeti, bulunduğu yer; arttırmaya iştirak edeceklerin
malın tahmin edilen kıymetinin yüzde yirmisi oranında pey akçesi veya milli bir
bankanın teminat mektubunu tevdi etmeleri gerektiği, diğer bilgilerin nereden
ve ne surettte öğrenilebileceği; arttırma şartnamesinin hangi tarihten itibaren
icra dairesinde incelenebileceği; ipotek sahibi alacaklılarla diğer ilgililerin
taşınmaz üzerindeki haklarını, özellikle faiz ve masrafa dair olan iddialarını
ispata yarayan belgeleri ile on beş gün içinde icra dairesine bildirimde
bulunmaları gerektiği aksi halde, hakları tapu sicilinde sabit olmadıkça satış
bedelinin paylaşılmasından hariç kalacakları (Bu ihtar irtifak hakkı
sahiplerine de yapılır); açık arttırmaya elektronik ortamda teklif verme
yoluyla başlanacağı; elektronik ortamda telkif vermenin birinci arttırma
tarihinden yirmi gün önce başlayacağı, arttırmanın tamamlanacağı günden önceki
günün sonunda biteceği; ikinci arttırmada ise elektronik ortamda teklif
vermenin birinci arttırmadan sonraki beşinci gün başlayacağı, en az yirmi gün
sonrası için belirlenecek ikinci arttırmanın tamamlanacağı günden önceki gün
sona ereceği; elektronik ortamda verilen tekliflerin taşınmazın tahmini
değerinin yüzde ellisinden aşağı olamayacağı; teklif vermeden önce tahmini
bedelin yüzde yirmisi oranında teminat gösterilmesi gerektiği ;bunlardan başka
dosya numarası ve taşınmazla alakalı diğer kayıtlar yazılır.
İlanın ne
şekilde yapılacağı, arttırmanın yeri ve günü, ilanın gazete aracılığıyla
yapılıp yapılmayacağı husularını icra müdürü takdir eder. İcra müdürü takdir
yetkisini kullanırken ilgililerin menfaatlerine en uygun düşen seçenekleri göz
önünde bulundurur. İlan elektronik ortamda da yapılabilir.
İlan eğer gazete
aracılığıyla yapılacaksa ki uygulamada genellikle böyle yapılır. Bu gazetenin
yurt çapında yayımlanması ve tirajının elli binin üstünde olması gerekir.
İlan metnindeki
esasa ilişkin olmayan maddi hatalar için bile ilan yenilenir. Yenilenen ilanın
ihale tarihi değiştirilmez, diğer hatalar düzeltilir. Ancak düzeltme tarihi ile
ihale tarihi arasında yedi günden az bir
vakit kalmış ise daha önce ilan edilen ihale tarihinden yedi iş günü sonrasına
ihale ertelenir. Buna düzeltme ilanı denir. Bu düzeltme ilanı ilgililere tebliğ
edilmez. Yeni satış tarihi düzeltme ilanında belirtilir.
Asgari
unsurları taşımayan ilan geçersizdir. Satış hiç veya gereği gibi ilan
yapılmadan gerçekleşmiş ise şikayet yolu ile ihalenin feshi istenebilir.
Şikayet icra dairesinin bağlı olduğu icra mahkemesine yapılır.
İlandan başka
birde şartname hazırlanır. İlanda sadece asgari bilgilere yer verildiğinden
diğer hususların şartnameden öğrenileceği bildirilir.
İlanın birer
sureti borçluya, alacalıya ve taşınmazın tapu siciline kayıtlı bulunan
ilgililerinin tapuda kayıtlı adreslerine; yoksa adres kayıt sistemindeki
adreslerine yapılır. Adres kayıt sisteminde de adresleri yoksa adres
araştırması yapılmaz. Gazete veya elektronik ortamda yapılan ilanlar, tebligat
yerine geçer.
ARTTIRMA ŞARTNAMESİ
Taşınmazı
açık arttırma yolu ile satın alacak kimse, onu arttırma şartnamesine göre
iktisap eder.
Mükellefiyetler listesi de arttırma şartnamesine dahildir bu yüzden arttırma
şartnamesinde gösterilmeyen mükellefiyetler alıcıya geçmez. Ayrıca arttırma
şartnamesinde hangi giderlerin alıcıya ait olacağı yazılır.
Arttırma şartlarını icra dairesi
belirler ve en az on gün önceden icra dairesinde herkesin görebilmesi için açık
bulundurur.
Arttırma şartnamesine
arttırmaya katılacak kişilerin taşınmazın tahmin edilen değerinin yüzde yirmisi
oranında pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu tedvi etmeleri,
elektronik ortamda teklif vereceklerin ise teminat göstermeleri gerektiği ve
diğer elektronik ortamda teklif vermeye ilişkin hususlar yazılır. Satılacak
taşınmaz üzerinde alacaklının yüzde yirmi veya daha fazla oranda bir alacağı
var ve bu alacaklı arttırmaya katılacak ise ayrıca pey akçesi veya teminat
göstermesi gerekmez. Ayrıca taşınmaz üzerinde hissesi tahmin edilen değerin
yüzde yirmisini karşılayan hissedarlar da açık arttırmaya katılacaklar ise
onlar için de pey akçesi aranmaz.
MÜKELLEFİYETLER LİSTESİ
Arttırma şartnamesinde
taşınmaz üzerindeki mükellefiyetlerin gösterilebilmesi için mükellefiyetler listesi,
arttırma şartnamesinin bir cüzü olarak yayımlanır. Mükellefiyetler listesi tapu
sicili hükmündedir ve satış bedelinin paylaştırılma şeklini gösteren bir sıra
cetvelidir. Alıcı sadece mükellefiyetler listesine yazılı olan
mükellefiyetlerle taşınmazı iktisap eder. Tapu siciline kayıtlı olup
mükellefiyetler listesinde gösterilmeyen mükellefiyetler alıcıyı bağlamaz.
Mükellefiyetler
listesinde şunlar gösterilir: Mükellefiyetler, irtifak hakları, taşınmaz
mükellefiyetleri, ipotekler, ipotekli borç senetleri, irat senetleri, tapu
siciline şerh verilmiş olan kişisel haklar, hak sahibi olduğunu bildiren
kişilerin iddiaları
Mükellefiyetler listesine konulması
istenen ayni veya şahsi haklar hacizden sonra doğmuş ise haciz koyduran
alacaklının haklarını etkilemez. Bu durumda alacaklı taşınmazın bu haklardan
arışmış veya bu haklarla birlikte satılmasını talep edebilir.
İcra müdürü, arttırmayı ilan ederken
diğer yandan taşınmaz üzerindeki mükellefiyetleri tapu siciline sorar ve tespit
ettiği mükellefiyetlerin bir listesini yapar. İlan üzerine hak sahibi
olduklarını bildirenlerin de iddialarını listeye geçirir.
Hazırlanan mükellefiyetler
listesi haciz koyduran alacaklılara ve borçlulara tebliğ edilir. İtirazları
varsa üç gün içinde bildirmeleri gerektiği belirtilir. İtiraz edilirse istihkak
prosedürüne göre sorun çözümlenir.
Mükellefiyetler
listesinin kesinleşmesi için üç günlük itiraz süresi içinde itiraz edilmemesi
veya itiraz edilmiş ise bile yedi günlük
istihkak davası açma süresi içinde dava açılmamış veya açılmış ise sonuçlanmış
olması gerekir.
Tüm bu
işlemlerden sonra kesinleşen mükellefiyetler listesi artırma şartnamesine
geçirilir ve şartname İİK m.124 gereği icra dairesinde açık bulundurulur.
Mükellefiyetler
listesi kesinleşirken ortaya çıkan bir değişiklik eğer haczedilen malın
değerini etkiliyorsa icra dairesi tarafından yeni bir kıymet takdiri
yapılmalıdır. Kıymet takdirine ait rapor borçluya, haciz koydurran alacaklılara
ve diğer ipotekli alacaklılara tebligatın yapıldığı icra dosyası veya tapudaki
adreslerine tebliğ edilir. Telbiğin kendisine ulaşmasından itibaren ilgililer
yedi gün içinde raporun düzenlediği icra dairesinin bağlı olduğu icra
mahkemesine şikayette bulunabilirler. Süresinde kıymet takdirine başvurmayan
ilgili daha sonra kıymet takdirinin usulsüz olduğu iddiası ile ihalenin feshini
isteyemez.
Pek tabi kıymet
takdiri bilirkişi aracılığıyla yapılır. Yapılan kıymet takdirine karşı şikayet
yoluna başvuran ilgili gerekli masrafları mahkeme veznesine yatırmak kaydı ile
yeni bir bilirkişi incelemesi yapılmasını isteyebilir. Aksi halde şikayet
reddedilir.
İcra
mahkemesinin kıymet takdirine ilişkin verdiği kararlar kesindir. Yani bu
kararlara karşı temyiz yolu kapalıdır.
Şikayet
edilmemesi veya yapılan şikayetin reddedilmesi halinde iki yıl geçmedikçe yeni
kıymet takdiri istenemez.
ARTTIRMANIN YAPILMASI
Açık arttırmaya elektronik ortamda
teklif verme ile başlanır. Elektronik ortamda teklif verme birinci ihale
tarihinden yirmi gün önce başlar, ihalenin tamamlanacağı günden önceki gün
sonunda sona erer. İkinci ihalede ise elektronik teklif verme birinci ihalenin
bitiminden sonraki beşinci günde başlar, en az yirmi gün sonrasında
belirlenecek olan ikinci ihale tarihinden önceki gün sonunda sona erer.
Elektronik
ortamda teklif vermeden önce haczedilen malın tahmin edilen bedelinin yüzde
yirmisi oranında bir teminat gösterilir. Ayrıca verilecek teklifler malın
tahmini değerinin yüzde ellisinden az olamaz.
Satışa çıkarılan taşınmaz üzerinde
hakkı olan alacaklının alacağı yukarıdaki fıkrada yazılı oranda ise arttırmaya
iştiraki halinde ayrıca pey akçesi ve teminat aranmaz.
Birinci ve ikinci arttırmanın yapılması
tıpkı taşınırlarda olduğu gibidir. Arttırmaya elektronik ortamda verilen en
yüksek teklif üzerinden başlanır. İstekliğilerin veridikleri teklifler tellal
tarafından yüksek ses ile duyurulur. Taşınmaz tellal tarafından üç defa
bağırıldıktan sonra elektronik ortamda verilen en yüksek teklifte dikkate
alınarak icra müdürünce en yüksek meblağ verene ihale edilir.
Ancak verilen
teklifin birinci ve ikinci arttırmada şatışa çıkan taşınmazın tahmini değerinin
yüzde ellisini bulması ve satışı isteyen alacaklının alacağına rüçhanı olan
diğer alacaklar o malla temin edilmişse bu surette rüçhanı olan alacakların
toplamından fazla olması ve bundan başka paraya çevirme ve paraların
paylaştırılma masraflarını karşılması gerekir.
Birinci ihalede
alıcı çıkmaz ise ihale icra memuru tarafından geri bırakılır.
İkinci ihalede
de alıcı çıkmaz ise satış talebi düşer.
Birinci
arttırma ve ikinci arttırma arasında yirmi gün olmalıdır.
SATIŞ BEDELİNİN ÖDENMESİ
İhalenin
yapılması ile taşınmazın mülkiyeti alıcıya geçer ancak satış bedeli ödenmedikçe
alıcıya teslim edilmez ve tapu dairesine tescil için yazı yazılmaz.
İhale
kesinleşinceye kadar taşınmazın ne şekilde muhafaza ve idare edileceği icra
dairesi tarafından kararlaştırılır.
Alıcı satış
bedelini peşin olarak icra dairesine öder, taşınmaz alıcıya teslim edilir ve
tapu müdürlüğüne yazı gönderilir.
Taşınmazın
satış bedeli kural olarak peşin ödenir.Ancak icra müdürü alıcıya satış bedelini
ödemesi için on günü geçmemek üzere süre verebilir.
Tapuya yazı
yazılıp taşınmazın alıcıya teslimi için ihalenin kesinleşmiş olması gerekir.
Yani ihalenin feshi isteminin yapılmamış olması veya yapılmış ise bile icra
mahkemesinin fesih talebini reddetmiş ve bu reddin ise kesinleşmiş olması
gerekir.
Tüm bu
işlemeler tamamlandıktan sonra taşınmaz alıcı adına tapuya tescil edilir ve
taşınmazın teslimi aşamasına geçilir.
Taşınmaz teslim
edilirken borçlu veya üçüncü bir kişi tarafından işgal ediliyorsa, bunlar
tahliye edilir. Tahliye için borçlu veya işgal eden kişiye onbeş gün içinde taşınmazdan
ayrılması için ihtar gönderilir. Ancak eğer taşınmazı işgal eden kişi hacizden
önce yapılmış bir kira sözleşmesine dayanıyorsa üçüncü kişinin tahliyesi sadece
genel hükümlere göre talep edilebilir.
SATIŞ BEDELİNİN ÖDENMEMESİ
Alıcı verilen
süre içerisinde taşınmaz bedelini ödemez ise, icra müdürü ihale kararını
kaldırır, alıcının yatırdığı pey akçesini kendisinin sorumlu bulunduğu
meblağdan mahsup edilmek üzere alıkoyar. Alıcıdan sonra en yüksek peyi ileri
sürmüş olan kişiye taşınmazı sürdüğü bedelle alması için teklifte bulunur. Pek
tabi bu teklifin yapılabilmesi için o kişinin sürdüğü peyin kanunda aranan
koşulları sağlaması gerekir. Ayrıca bu kişinin adresinin de bilinmesi gerekir.
Teklif yapılan
kişi teklifi kabul etmekle yükümlü değildir.
Bu kişi
taşınmazı satın alamaya razı olmaz veya üç gün geçmesine rağmen cevap vermez
veya şartlar oluşmadığı için teklif hiç yapılmaz ise icra müdürü taşınmazı
hemen ihaleye çıkarır.
Bu ihalede de
yine aynı prosedür uygulanır. Ancak birinci ve ikinci arttırmada
satış gerçekleşmez veya yine ilk olaydaki gibi alıcı taşınmazın tam bedelini
yatırmaz ise ihale üçüncü kez tekrarlanmaz satış düşer. Yeni ihale yapılması için
alacaklının satış talep etmesi gerekir.
İhaleye
katılıpta taşınmazın bedelini yatırmayarak ihalenin feshine sebep olan alıcılar
ve kefilleri, teklif edilen bedel ve son ihale bedeli arasındaki farktan,
temerrüt faizinden ve diğer zararlardan müteselsilen sorumludur. Sorumlu olunan
bu miktar ayrıca hükme gerek kalmaksızın icra dairesince öncelikle alıcının
yatırdığı yüzde yirmi teminattan karşılanır.
İHALENİN FESHİ
Cebri icra ile
yapılan arttırmanın iptali yine cebri icra hukuku çerçevesinde yapılır.
İhalenin feshi şikayet yolu ile icra mahkemesinde istenir. Yetkili icra mahkemesi
söz konusu işlemi yapan icra dairesinin bağlı olduğu icra mahkemesidir.
İhalenin feshi;
arttırmaya hazırlık döneminde veya arttırmanın yapılmasında ortaya çıkan bir
usulsüzlük, kanuna veya ahlaka aykırı şekilde arttırmaya fesat karıştırılmış
olunması, alıcının malın esaslı niteliklerinde hataya düşürülmüş olması
gibi sebeplerden dolayı istenebilir.
İhalenin feshi
ihale tarihinden itibaren yedi gün içinde istenir.
Üç halde ise
şikayet süresi fesih sebebinin öğrenilmesinden itibaren başlar. Bunlar:
1) Kendine satış
ilanı tebliği gereken ilgiliye tabliğin yapılmamış olması
2) Satılan
taşınmazların esaslı niteliklerinde hata olduğunun öğrenilmesi
3) Arttırmaya
fesat karıştırıldığının sonradan öğrenilmesi
Fakat ihale
taihinden itibaren bir yıl geçtikten sonra artık ihalenin feshi istenemez.
İhalenin
feshini alacaklı,borçlu, tapu sicilindeki ilgililer ve ihaleye iştirak edenler
yurt içinde bir adres göstermek koşulu ile isteyebilir.İhalenin feshini isteyen
ilgilinin ihale sonucunda kendi menfaatlerinin ihlal edilmiş olduğunu ispat
etmesi gerekir.
İcra
mahkemesinin ihalenin feshi talebinin reddi hakkındaki kararı maddi anlamda
kesin hükümdür. İcra mahkemesi bu talebi duruşmalı olarak inceler.
İcra
mahkemesinin fesih talebinden itibaren yirmi gün içinde karar vermesi gerekir.
İcra mahkemesi
bu kararını verirken tanık dinleyebilir, ihtiyati tedbir kararı verebilir,
tarafların ikrarıyla bağlı değildir, her türlü delili kabul edebilir velev ki
hukuka aykırı olmasın.
İhalenin feshi
talebinin reddi halinde icra mahkemesi davayı feshi isteyeni ihale bedelinin
yüzde onu oranında para cezasına mahkum eder. İşin esasına girilmeden talep
reddedilmiş ise para cezasına hükmedilmez.
İcra
mahkemesinin ihalenin feshi veya fesih talebinin reddi hakkındaki kararları
temyiz edilebilir. Yeter ki kıymetleri temyiz sınırı üstünde olsun.
İcra mahkemesi
ihalenin feshine karar verir ve bu karar kesinleşirse alıcının mülkiyet hakkı
son bulur. Tescil yapılmış ise iptal edilir. Taşınmaz tekrar borçlunun
mülkiyetine döner. Alıcının ödemiş olduğu bedel nemalarıyla beraber hak
sahibine ödenir. Taşınmaz alacaklının talebi üzerine tekrar ihale edilir.
İhalenin
feshine karar verilmeden üçüncü kişiler o taşınmaz üzerinde hak iktisap
etmişlerse, ihalenin feshi bu iktisaplarını etkilemez.
Notlar hazırlanırken İcra-İflas Hukuku (Prof. Dr. Baki KURU, Prof. Dr. Ramazan ARSLAN, Prof. Dr. Ejder YILMAZ), İcra-İflas Hukuku (Prof. Dr. Hakan PEKCANITEZ, Prof. Dr. Oğuz ATALAY, Prof. Dr. Meral SUNGURTEKİN ÖZKAN, Prof. Dr. Muhammet ÖZEKES) kitaplarından ve Yrd. Doç. Dr. Derya KESKİNCİ' in ders notlarından yararlanılmıştır. Ayrıntılı bilgi için bu kaynaklara bakılması tavsiye edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder