DAVA
DİLEKÇESİ ÜZERİNDE İLK İNCELEMELER
İlk
incelemeleri idare ve vergi Mahkemelerinde mahkeme başkanı veya
görevlendireceği bir üye, Danıştay'da
ise daire başkanının görevlendireceği üye yapar.
Raporla
ilgili kararı ilgili mahkeme veya Danıştay dairesi verir
Tek hakimle
çözülecek dava dilekçeleri için rapor düzenlenmez.
İlk
inceleme dilekçenin alınma tarihinden itibaren 15 gün içinde sonuçlandırılır.
İlk
incelemede dikkat edilecek husular;
Görev
ve yetki
İdari
merci tecavüzü
Ehliyet
Kesin ve yürütülmesi gerekli bir
işlemin varlığı
Süreler
Husumet
Dava
dilekçesinin usul ve şekle uygunluğu
GÖREV
VE YETKİ
Öncellikle
davanın idari, adli, askeri yargı kollarından doğru olanda açılması gerekir.
Görevsiz bir yargı kolunda açılan dava reddedilir. Bunu mahkeme resen dikkate
alabileceği gibi taraflar da ileri sürebilir.
İdari
yargının görev alanına gören bir konuda farklı bir yargı kolunda dava açılmış
ve reddedilmiş ise bunun tebliğinden itibaren 30 gün içinde dava açıldığı takdirde
dava sanki reddedilen ilk dava tarihinde açılmış gibi kabul edilir.(İYUK m. 9)
İDARİ
YARGI DÜZENİ İÇİNDE GÖREV
Görev
bakımından idare mahkemeleri genel görevli, Danıştay ve vergi mahkemeleri özel
görevli mahkemelerdir.
İdare
mahkemelerinin görevine giren konular;
İptal
davaları
Tam
yargı davaları
Tahkim
yolu öngörülen imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğanlar hariç, kamu
hizmetlerinden birinin yürütülmesi için yapılan idari sözleşmelerden doğan
uyuşmazlıklar
İYUK
m. 49/1-a'ya göre görevsizlik bir temyiz sebebidir. Ayrıca resen ve tarafalarca
ileri sürülebilir.
Kendini
görevsiz gören mahkeme davayı görev yönünden reddederek görevli olduğunu
düşündüğü mahkemeye dosyayı gönderir. HMK'dan farkı mahkeme dosyayı kendisi
gönderir ve bu karar kesindir, kanun yoluna götürülemez.
Vergi
makemelerinin görevine giren konular;
Genel
bütçeyle, il özel idareleri, belediye ve köylere ait vergi, resim ve harçlar
ile benzeri mali yükümlerle ve bunların zam ve cezaları hakkında tarifelere
ilişkin davalar
Yukarıdaki
konulara tatbik edilen Amme
Alacaklarının Tahsili Usulu Hakkındaki Kanunun uygulanmasından kaynaklanan
uyuşmazlıklar
İDARİ
YARGI DÜZENİ İÇİNDE YETKİ
Makemenin
yetkisizliği kamu düzenindendir bu yüzden hem resen dikkate alınır hemde
taraflarca ileri sürülebilir. Yetkisizlik temyiz sebebidir.
İptal
davlarında yetki;
Genel
yetki kuralı dava konusu işlemi yapan idarenin bulunduğu yer idare mahkemesinin
yetkiliği olacağıdır.(İYUK m. 32)
Özel
yetki kuralları ise;
Kamu görevlilerinin
atanaması veya nakilleri ile ilgili davalarda yetkili mahkeme, kamu
görevlilerinin eski veya yeni görev yeri idare mahkemesidir.
Kamu
görevlilerinin görevlerine son verilmesi, emekli edilmeleri veya görevden
uzaklaştırılmaları ile ilgili davalarda yetkili mahkeme, kamu görevlisinin son
görev yaptığı yer idare mahkemesidir.
Kamu
görevlisinin disiplin cezaları ile ilerleme,
yükselme, sicil, intibak ve diğer özlük ve parasal hakları ve mahalli
idarelerin organları ile bu organların üyelerinin geçici bir tedbir olarak
görevden uzaklaştırılmalarıyla ilgili davlarda yetkili mahkeme ilgilinin
görevli bulunduğu yer mahkemesidir.
Hakim
ve savcıların mali, sosyla veya sicillerine ilişkin konularla, müfettiş hal
kağıtlarına karşı açacakları ve idare mahkemelerinin görevine giren davalarda
yetkili mahkeme, hakim veya savcının görev yaptığı yer idare mahkemesine en
yakın bölge idare mahkemesinin bulunduğu yer mahkemesidir.
Taşınmaz
mallarla ilgili uyuşmazlıklarda taşınmazın bulunduğu yer idare mahkemesi
yetkilidir.(İYUK m. 34)
Köy,
belediye ve özel idareleri ilgilendiren mevzuatın uygulanmasına ilişkin
davalarda veya sınır uyuşmazlıklarında yetkili mahkeme o idarenin bulunduğu yer
mahkemesidir.
Taşınır
mallara ilişkin uyuşmazlıklarda yetki taşınırın bulunduğu yer mahkemesidir.
(İYUK m. 35)
Tam yargı
davalarında yetki;
İdari
sözleşemelerden doğan tam yargı davalarında yetki sözleşmeyi yapan yer idare
mahkemesindedir. (İYUK m. 32)
İdari
işlemlerden doğan tam yargı davalarında yetki işlemi yapan idarenin bulunduğu
yer idare mahkemesindedir. (İYUK m.36)
İdari
eylem ve hizmetlerden doğan tam yargı davalarında yetki bu eylem ve hizmetin
görüldüğü yer idare mahkemesindedir. (İYUK m.36)
Diğer
konularda ise davacının ikamet ettiği yer mahkemesidir.Bu özellik HMK'dan başka
bir farklılıktır.
Vergi
uyuşmazlıklarında yetki;
Uyuşmazlık
konusu mali yükümlülüğü yükeleyen bunların zamn ve cezalarını kesen dairenin
bulunduğu yer idare mahkemesi yetkilidir.
Gümrük
Kanununa, Vergi Usul Kanununa göre alınması gereken vergilerden kaynaklanan
uyuşmazlıklarda işlemi yapan yer idare mahkemesi yetkilidir.
Amme
alacaklarının tahsiliyle alakalı ödeme emrini düzeneleyen yer mahkemesi
Diğer
uyuşmazlıklarda genel kural gereği işlemi yapan yer idare mahkemesi yetkilidir.
İDARİ
YARGIDA YETKİ VE GÖREV UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜMÜ
Kendini
görevsiz veya yetkisiz gören mahkeme davayı görev veya yetki yönünden
reddederek görevli veya yetkili olduğunu düşündüğü mahkemeye dosyayı gönderir.
Bu karara karşı kanun yoluna gidilemez.
Dosyayı
alan mahkemede ilk mahkemenin görevli veya yetkili olduğuna kanaat getirirse
görev veya yetki uyuşmazlığı çıkar. Kararı mahkemeler aynı bölge idare
mahkemesinin alanında ise bölge idare mahkemesi, farklı bölge idare
mahkemelerinin alanlarında ise Danıştay karara bağlar. Bu karara itiraz
edilemez. (İYUK m.43)
Danıştay
ile diğer mahkemeler arasında çıkan görev veya yetki uyuşmazlıklarında son
kararı Danıştay verir ve diğer mahkeme karara uymak zorundadır. (İYUK m.43)
Bahsettiğimiz
hükümler uyarınca değişen mahkemede açılan dava için yeniden harç alınmaz (İYUK
m.43)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder